sp3.myslenice.edu.pl

Szkoła Podstawowa nr 3
im. Jana Pawła II w Myślenicach

ERASMUS+ MOBILNOŚĆ KADRY -PODSUMOWANIE

  •  

    Nauczycielki odwiedzające Keynes Institute miały okazję poznać prywatną szkołę, do której uczęszcza około 300 uczniów w wieku od 2 do 16 lat. Zwiedzanie placówki rozpoczęło się od serdecznego powitania przez dyrekcję i grupę uczniów. Następnie odbyło się podpisanie dokumentów oraz szczegółowe zwiedzanie przestrzeni szkolnej – od sal lekcyjnych przez boiska, plac zabaw, stołówkę, aż po miejsce odpoczynku dla najmłodszych. Obserwujące zwróciły uwagę na nietypowy układ dnia – lekcje trwają 60 minut bez przerw i bez dzwonków. Szkoła charakteryzuje się minimalistycznym wystrojem, brakiem dekoracji na korytarzach i salach lekcyjnych, co sprzyja koncentracji uczniów. Na każdym piętrze obecny jest woźny, który dba o porządek i bezpieczeństwo. Sale lekcyjne są niewielkie, klasy różnią się liczebnością (od 3 do 17 uczniów), a uczniowie noszą jednolite mundurki. Rodzice nie mogą przebywać wewnątrz szkoły – jedynie przyprowadzają i odbierają dzieci przy wejściu.

  •  

    Nauczycielki odwiedzające szkołę Montessori miały okazję poznać filozofię edukacyjną skoncentrowaną na indywidualnym rozwoju każdego dziecka. Każda sala lekcyjna posiada swój unikalny mural, co stworzyło przyjazną atmosferę i sprzyja kreatywności uczniów. Po spotkaniu z mentorką Panią Paulą i dyrekcją ustalono szczegółowy harmonogram pracy na cały tydzień. Szkoła jest miejscem, które wyraźnie podkreśla znaczenie rozwijania potencjału dzieci we wszystkich sferach życia.

  •  

    Jedna z naszych nauczycielek wraz z grupą z SP1 w Pcimiu wizytowała Instituto Cusmano – szkołę założoną przez Żeńskie Zgromadzenie Służebnic Ubogich w 19. wieku, obecnie liczącą około 500 uczniów w wieku do 11 lat. Szkoła zaskoczyła imponującą przestrzenią zewnętrzną, przypominającą miniogród botaniczny oraz posiadaniem basenu używanego sezonowo. We wnętrzach panuje minimalizm, a lekcje opierają się głównie na tradycyjnych książkach i zeszytach, co jest świadomym wyborem po doświadczeniach pandemii. Uczniowie mają możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego podczas wizyt w lokalnych muzeach i instytucjach. Wyjątkowym momentem był spontaniczny występ muzyczny dzieci na powitanie. Uczniowie wykazali się otwartością, próbując komunikować się z naszymi nauczycielami w języku polskim i rosyjskim, co było szczególnie sympatyczne.

     

     Wrażenia nauczycielek z tej wizyty podkreślają konieczność adaptacji do nowego środowiska oraz wyjścia ze strefy komfortu, zarówno w aspekcie komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej. Nie do przecenienia było również popołudniowe samodzielne zwiedzanie Palermo i okolic (Monedello, Cefalu, Monreale) oraz zorganizowana wycieczka na Etnę i do Taorminy.

  •  

    Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.